ALEXANDRU OLEINIC: „ÎN CALITATE DE DEPUTAT INDEPENDENT, MĂ STRĂDUI SĂ FIU CÂT MAI EFICIENT ȘI SĂ-MI REALIZEZ MANDATUL DIN PLIN”

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, deputatul independent, Alexandru Oleinic a vorbit despre sesiunea de primăvară, despre inițiativele cu care a venit pentru alegătorii din circumscripția unde a fost ales, dacă a primit propuneri de a adera la vreo fracțiune parlamentară, despre Partidul Popular din Republica Moldova, dar și despre alte aspecte importante.

T.: Dle Oleinic, ați rămas în Parlament unicul deputat independent. Cum se lucrează din această postură?

A.O.: Dacă faceți aluzie la metafora «один в поле не воин», atunci trebuie să vă dezamăgesc – prin tot ce fac încerc să demonstrez contrariul, punând în discuție cele mai stringente probleme, soluționarea cărora este în beneficiul țării și cetățenilor. Și drept exemplu poate servi crearea Comisiei speciale pentru elaborarea Programului Național de irigare a terenurilor agricole, inițiativă legislativă susținută de tot plenul Parlamentului. Într-un dialog constant cu colegii am reușit să-i conving că, în condițiile climaterice care ne sufocă în ultimii ani, realizarea unor proiecte segmentare în domeniul dat nu ne pot oferi posibilitatea dezvoltării unui sistem agroalimentar competitiv, care să corespundă cerințelor timpului și să reducă impactul negativ asupra tuturor domeniilor vieții social-economice. Și astăzi vreau să constat, chiar dacă Parlamentul este în vacanță, Comisia lucrează, fiind puse la punct mai multe chestiuni organizatorice și de procedură. Mai mult, în rezultatul unui dialog productiv cu unele organizații și fonduri internaționale, parteneri de dezvoltare, au fost identificate surse pentru atragerea în procesul de elaborare a Programului a unui grup de experți independenți.

Dar nu de fiecare dată ajungem la un numitor comun. Trebuie să recunosc, uneori în dialogul cu o parte din colegi apare interesul fracțiunii/partidului și găsirea unui consens devine un proces mai anevoios, cu cedări din ambele părți. Desigur, ar fi fost mult mai bine dacă deputați independenți erau mai mulți, atunci vocea lor, inclusiv grație numărului de voturi, era mai auzită.

Însă, așa cum am menționat mai sus, și în situația creată mă strădui să fiu cât mai eficient și să-mi realizez mandatul din plin. Și postura de deputat independent îmi ajută foarte mult în aceasta, deoarece am obligațiuni doar în fața alegătorului și nu a unui partid sau grup politic.

T.: Cum ați descrie sesiunea de primăvară?

A.O.: Dacă scurt – drept o sinusoidă, care nu se înscrie în canoanele matematice. Părerea mea este că, în majoritatea cazurilor, grație faptului că este un an electoral, partidele au utilizat forul legislativ pentru a-și promova agenda politică sau candidații pentru acest scrutin. Desigur, nu poate fi înscrisă în palmares nici activitatea și acțiunile la compartimentul gestionării crizei pandemice. Și aici mă refer atât la momentul adoptării deciziilor sau altor acțiuni ce țin de sănătatea publică și domeniile aferente, cât și impactul pandemiei asupra vieții social-economice.

Și dacă să ne referim la acțiunile în domeniul sănătății publice, nefiind specialist în domeniu, mă pot expune doar în calitate de cetățean, atunci vorbind despre a doua parte, care vizează sectorul real al economiei, businessul etc., trebuie să constat că nu a fost și până în prezent o strategie/program clar la acest compartiment.

În context, încă în luna martie curent, am înaintat inițiativa legislativă cu privire la măsurile de diminuare a impactului negativ asupra economiei naționale din cauza pandemiei de coronavirus. Dar, cu părere de rău, aceasta nu a fost susținută și aici revenim la situația când în relația „deputat independent – fracțiuni” predomină interesul de partid… Drept rezultat avem ceea ce avem pentru moment – agricultorii/fermierii blochează drumurile, HoReCa, turismul și alte domenii sunt în pragul falimentului etc.

Mă voi repeta, dar, cu alte ocazii am accentuat că, pe mine mă miră că noi vorbim în situația aceasta atât de complicată de niște investiții pentru construcția drumurilor, alocând câte un milion și ceva pentru circa 900 de localități și reabilităm, într-un final câte 600-700 metri, dar agricultorii sau alte categorii „mor” la propriu și figurat. Oare nu era mai bine cu banii aceștia să găsim o soluție concretă pentru a susține agenții economici? Drumurile sunt necesare, dar în situația de criză, în care ne aflăm, cred că era mai rațional și corect să stabilim niște priorități majore cu soluții concrete pentru susținerea mediului de afaceri, agricultorilor și altor sectoare de producere, deoarece  veniturile la buget nu cad din cer, toate acumulându-se grație agenților economici din Republica Moldova. În situația actuală tandemul „Guvern – Business” trebuie să fie împreună în toate, pentru a depăși criza națională și a garanta o dezvoltare durabilă.

La capitolul respectiv aș putea vorbi foarte mult, dar dacă scurt pe doi, atunci trebuie să constat că sesiunea primăvară-vară nu poate fi înscrisă în palmaresul actualului Legislativ.

T.: În calitate de deputat independent, cu ce reușite vă puteți lăuda la finalul acestei sesiuni?

A.O.: Legislatura actuală nu este prima, dar a patra, în cariera mea politică. Și nu consider că un deputat trebuie să se laude cu ce a făcut pe parcursul unei sesiuni sau mandat. Aprecierile sau calificativele trebuie să vină de la alegători, cetățeni, experți, etc. Deputatul este obligat să depună toate eforturile ca Parlamentul să adopte legi care sunt în beneficiul țării și cetățeanului și dacă acest lucru are loc, atunci este indiferent al cui merit este. La noi, într-un final, lucrurile stau un pic altfel, dar aceasta este specificul nostru.

Dar, ca să nu fie interpretat că nu am făcut nimic, statistic vorbind, constat – 4 inițiative legislative înregistrate, una fiind în proces de realizare, iar trei – în „stand by”, până nu găsim consens cu colegii din alte fracțiuni și Guvern. Plus, câteva zeci de sesizări adresate instituțiilor de stat privind soluționarea problemelor cu care se confruntă cetățenii, diferite asociații și societăți etc.

T.: Cu ce inițiative ați venit anume ce vizează alegătorii din circumscripția unde ați fost ales?

A.O.: Aceasta este una dintre cele mai sensibile chestiuni cu care m-am confruntat pe tot parcursul mandatului. Anume din aceste motive am spus în nenumărate rânduri că apreciez cu mari rezerve activitatea mea la acest capitol, deoarece – atunci când vii cu unele inițiative pe marginea unor probleme, ești informat că segmentul acesta este gestionat exclusiv de Biroul pentru Reintegrare, ministerul Educației, Culturii și Cercetării, alte structuri etc. Drept exemplu poate servi și cazul cu amendamentele la Bugetul de stat pentru anul 2020, când, în urma consultărilor cu directorii instituțiilor de învățământ cu predare în limba română, amplasate în circumscripția respectivă, solicitam surse financiare pentru reparația cantinei, sălii sportive sau altui obiect din cadrul acestor instituții, am fost informat că lucrul acesta se face pe filiera ministerului de resort.

Cu toate acestea am reușit, totuși, ca în Programul activităților de reintegrare a ţării pentru anul 2020, să fie inclusă procurarea unei unități de transport (autobuz pentru transportarea elevilor) pentru Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Dubăsari. A fost unul dintre angajamentele asumate în procesul de susținere a instituțiilor cu predarea în limba română din stânga Nistrului. Avem și adresări ale cetățenilor din  circumscripție cu diferite probleme, pe care ne străduim să le soluționăm.

Desigur, ar fi fost mult mai bine dacă asemenea proiecte s-ar implementa mai operativ și pe o scară mai mare. Acum anume la acest capitol se lucrează și sper că se va reuși realizarea mai multor proiecte concrete de susținere a cetățenilor din stânga Nistrului.

T.: Este ceva ce v-ați dorit să realizați, dar nu ați reușit?

A.O.: Loc pentru mai bine întotdeauna este și spre aceasta trebuie să tindem permanent. Dacă e să ne referim la activitatea legislativă, atunci trebuie să constat că încă nu am ajuns la consens cu colegii privind includerea în ordinea de zi a inițiativelor legislative care vizează modificarea Legii privind piața produselor petroliere nr.461 din 30.07.2001 și adoptarea Legii privind acordarea ajutorului de stat sub formă de alocații bugetare unice producătorilor agricoli pentru compensarea accizelor la motorină. Evoluțiile de ultimă oră în agricultură și nu doar, în special în perioada pandemiei, ne demonstrează că adoptarea acestor acte normative ar fi fost un pas concret în soluționarea unor probleme reale cu care se confruntă, în special, cei din sectorul agroalimentar. Sper foarte mult că în următoarea sesiune vom reveni la ele, poate cu unele modificări și ajustări dictate de evoluțiile din ultima perioadă de timp în economia națională, și, într-un final, le vom aproba.

T.: Ați primit propuneri de a adera la vreo fracțiune parlamentară? Dacă da, la care și de ce nu ați acceptat?

A.O.: Am mai spus și cu alte ocazii că direct nu am fost abordat. Așa, unele aluzii, în discuții informale, au fost. Răspunsul meu a fost franc – rămân deputat independent, deoarece această postură îmi oferă cea mai mare marjă de manevră în realizarea mandatului, sunt liber să susțin atât proiectele majorității, cât și ale opoziției. Plus la toate, nu accept sub nicio formă traseismul politic, fapt de  care am dat dovadă pe parcursul tuturor mandatelor deținute. Mai mult, sunt adeptul interzicerii acestui fenomen dezastruos prin Constituție. Timpul ne-a demonstrat că adoptarea diferitor declarații în acest sens nu este altceva decât „vorbe în vânt” sau un PR ieftin.

T.: Sunteți acuzat că mai mult susțineți inițiativele majorității parlamentare, decât cele ale opoziției. Cum comentați?

A.O.: Mai sus am accentuat că „rămân deputat independent, deoarece această postură îmi oferă cea mai mare marjă de manevră în realizarea mandatului, sunt liber să susțin atât proiectele majorității, cât și al opoziției”. Mai mult, în momentul exprimării votului, niciodată nu m-am condus de simpatia față de un partid sau altul. Predomină interesul cetățeanului și al țării. Dar, dacă acest vot este interpretat de unii colegi sau oponenți politici, reieșind din interesul lor de grup sau partid, atunci eu nu le sunt judecător. Judecător este alegătorul.

Apropo, să ne aducem aminte de sesizările depuse la Curtea Constituțională privind asumarea răspunderii de către Guvern asupra unor legi, care a fost declarată neconstituțională. Esența deciziei Curții s-a bazat totuși pe procedura care s-a desfășurat, indicată de mine în sesizare, deoarece am considerat că asumarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului nu a avut loc din cauză că ședința nu a fost deschisă din lipsa cvorumului, și nu pe esența legilor care au fost introduse în asumarea inițială, indicată de ceilalți colegi drept argument de bază. Dacă aș fi un susținător „înverșunat” al majorității, înaintam o asemenea sesizare? Dar când critic activitatea Guvernului sau a unor ministere asta înseamnă susținerea majorității parlamentare sau ba?

Cred că toate aceste afirmații trebuie privite prin prisma efectului asupra dezvoltării țării, societății, îmbunătățirii vieții cetățenilor și nu a unor interese înguste de partid sau grup. Anume acest raționament a fost și în situația cu moțiunea de cenzură asupra activității Guvernului Chicu. Atunci am menționat că, cu multele critici aduse de la tribuna centrală sunt de acord și trebuie să recunoaștem că în unele domenii Executivul chiar a eșuat și sunt necesare schimbări, găsite măsuri de soluționare a problemelor etc. Dar, într-un final, întrebarea principală era în alta – dacă dăm jos acest Guvern, pe cine învestim în loc, într-o situație atât de dificilă pentru țară? Mai mult, cu cine-l votăm noul Guvern, dacă chiar și semnatarii moțiunii nu acceptă unele candidaturi. Dar dacă dorim să schimbăm ceva – trebuie să ne așezăm și să discutăm toată calea evenimentelor. Doar printr-un dialog constructiv putem îmbunătăți starea lucrurilor. Și mă bucur că zilele acestea patru fracțiuni s-au întâlnit pentru a discuta situația din agricultură, sănătate publică, educație. Apropo, încă o inițiativă înaintată de mine în luna martie, despre crearea unei Comisii parlamentare anticriză, în ajutorul Guvernului, nu a fost acceptată de colegi. Dar ea viza anume aspectele discutate astăzi de aceste fracțiuni. Dacă aveam aceste discuții cu suportul parlamentarilor  în  martie, sunt convins că situația în țară era alta.

T.: Ce planuri aveți pentru noua sesiune parlamentară?

A.O.: În proces de discuții sunt mai multe proiecte ce vizează situația din agricultură, mediu, silvicultură, protecția socială, politica fiscală etc. Dar este prematur să vorbim despre ceva concret și în termeni reali, deoarece nu este clar încă în ce mod se va desfășura această sesiune, mă refer, în primul rând, la ședințele comisiilor și a plenului, deoarece sunt sigur că scrutinul prezidențial își va lăsa amprenta sa.

Mai mult, agenda de lucru va fi influențată, desigur, și de evoluțiile din domeniul sănătății publice. Sper foarte mult că se va reuși ameliorarea situației, dar statisticile din ultima perioadă de timp ne lasă tot mai puțin optimism…

Dar, cu certitudine, suntem gata de muncă, inclusiv în cadrul unor ședințe extraordinare ale Parlamentului.

T.: Având în vedere că toamnă avem programate alegeri prezidențiale. În opinia dvs., cum acestea vor afecta activitatea din toamnă a Parlamentului?

A.O.: Am menționat deja că, campania electorală își va lăsa amprenta asupra activității Parlamentului, mai ales reieșind din faptul că toate partidele parlamentare și-au anunțat intenția de a avea propriii candidați. În situația dată, sunt sigur că anume deputații vor fi „în prima linie” pentru a convinge cetățenii că al lor candidat este cel mai bun…

Desigur, nu este cea mai bună situație, deoarece minim până la mijlocul lunii noiembrie procesul legislativ va fi practic suspendat, dar aceasta este realitatea noastră.

T.: Sunteți și liderul Partidului Popular din Republica Moldova, însă îl vedem mai pasiv pe arena politică în ultima vreme. Care e situația acum în partid? Veți avea candidat la prezidențiale?

A.O.: Partidul Popular din Republica Moldova este funcțional, activează, se implică în diferite procese, în special, la nivel local etc. Poate trebuie să fim mai activ în plan mediatic, promovând mai insistent acțiunile noastre, trebuie de văzut. Dar, noi și structurile partidului monitorizează evoluțiile politice, social-economice și de alt ordin din țară, le analizează, iar unele dintre aceste concluzii sunt ulterior înaintate de mine în calitate de inițiative legislative, interpelări etc. De exemplu, Proiectul de lege privind acordarea ajutorului de stat sub formă de alocații bugetare unice producătorilor agricoli pentru compensarea accizelor la motorină, înregistrat cu numărul 21 la 3 februarie 2020, a fost conceput și elaborat la inițiativa membrilor PPRM. Mai mult, anume grație informației primite de la membrii din teritoriu, care discută cu cetățeni, am o viziune clară despre situația din diferite regiuni și domenii. Desigur, în anumite cazuri, când trebuie să-mi exprim votul pentru unul sau alt proiect, consult colegii din conducerea partidului. Și acest principiu va fi respectat și în viitor. Vreau să vă asigur că, Echipa Mărului continuă să fie o formațiune politică activă, care are un program bine structurat cu multă grijă și responsabilitate față de fiecare cetățean.

Cât ține de înaintarea propriului candidat la alegerile prezidențiale, o decizie în acest sens va fi luată, cred că în luna septembrie, după o analiză minuțioasă a situației sub toate aspectele.

T.: Dvs. cum considerați: Republica Moldova are nevoie de alegeri anticipate în viitorul apropiat sau acest Parlament ar trebui să-și ducă mandatul până la capăt?

A.O.: Permanent am fost adeptul axiomei că, dacă o acțiune aduce plus valoare și constituie un pas înainte în evoluția societății, atunci ea trebuie implementată cu fermitate și fără careva ezitări. Aceasta se referă și în cazul organizării oricărui scrutin – prezidențial, parlamentar, local sau de alt ordin. Cu părere de rău, aceasta nu este valabil pentru Republica Moldova, deoarece noi permanent schimbăm regulile de joc în plină desfășurare a acestuia. Un ultim exemplu – introducerea sistemului mixt de vot, apoi revenirea la proporțional – o acțiune, în opinia mea, pur populistă și iresponsabilă. Nu era mai eficient ca deputații aleși pe circumscripții să-și ducă mandatul până la bun sfârșit, apoi de făcut o analiză a sistemului mixt, examinate efectele și neajunsurile lui și, după o consultare publica, de primit hotărârea despre soarta acestuia. Noi zece ani am tot vorbit despre eficiența introducerii sistemului mixt, un șir de partide au ajuns în Parlament cu aceste promisiuni, ca într-un final să-l anulăm fără careva argumente. Și aceasta cu implicarea activă a unor partide politice aflate în Parlament. Cred că trebuie odată stabilit clar și pentru totdeauna – aprobăm un sistem de vot și nimeni nu-l poate schimba, chiar dacă are și majoritate constituțională! Mai mult, nu este normal, când unele formațiuni politice încearcă să modifice Codul Electoral, având la bază interesul său de partid. Eu cred că sistemul mixt este o soluție reală de a responsabiliza și a apropia parlamentarii de problemele cetățenilor din localitățile rurale.

Aceasta a fost teorie. Acum practic. Nu cred că alegerile anticipate vor schimba situația din Parlament. Sondajele, credem în ele sau nu, indică faptul că situația nu va suferi mari schimbări, doar că unele forțe politice vor fi schimbate cu altele. Dacă luăm în calcul pandemia, inclusiv prin prisma de a oferi posibilitatea tuturor cetățenilor de a participa la vot, în special, celor din diasporă, criza social-economică, financiară și alte circumstanțe, este prematur să vorbim despre organizarea unor alegeri parlamentare anticipate în viitorul apropiat. Mai mult, având astăzi un deficit bugetar de circa 20 miliarde de lei, în creștere reală mâine, precum și o altă sumedenie de probleme, să mai îngropăm peste 100 milioane de lei într-un scrutin care practic nu va schimba nimic sau va întări și mai tare stânga – este o greșeală.

În condițiile zilei de astăzi trebuie găsite alte soluții pentru depășirea situațiilor de criză, inclusiv politică, prin care trecem. În opinia mea, mai eficient ar fi ca toate acestea să fie realizate de Parlamentul actual.

T.: Vă mulțumim.

Andriana Cheptine

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

4 × 2 =